Jump to content

Ön szerint van, amit ingyen adnak?

2014. 02. 26. 00:00

Az interneten és az üzletekben is sokszor futhatunk be nagy cégek ingyenes ajánlataiba. De vajon tényleg lehetséges az, hogy nem kell fizetnünk valamiért, mégis teljes (vagy legalább részleges) terméket kapunk cserébe. A TIME online kiadásában Martha C. May a pszichológiai trükkökről rántja le a leplet, amelyek miatt az ingyenes termékek később fizetésre vesznek rá minket. Öt trükk, hogy értse, mennyi az ingyenes annyi.

Úgy érzi, többet kell ezért fizetnie

Ez az alapvető pszichológiai trükk, a marketingeseknek ezért az ingyenességen túl nem kell sokat tennie. Az ingyenes képregény-kampányok például Amerikában minden esetben hatalmas nyereséget hoznak a kiadóknak, hiszen ilyenkor erősen megugrik a pénzért (olykor nagyon sok pénzért) árult termékek kereslete. Erről a viselkedési csapdáról a Randy Garner, a Sam Houston State University viselkedéstudományi professzora 2005-ben azt írta: annak ellenére érezhetjük a szívesség visszaadásának kényszerét, hogy bárkitől kértük volna azt.

Ha ingyen kapunk valamit, később többet adunk érte

Ha valamit olcsón vásárlunk meg, általában alacsony minőséget és rossz ár/érték arányt feltételezünk róla. Ezzel szemben az ingyenes promócióban megkapott termékekhez vonzódunk akkor, amikor azokat drágább termékekhez mintegy ajándékként társítják - ez a Journal of Consumer Research nevű fogyasztói magatartási lap egyik soron következő kutatáa is alátámasztja. Ez talán furcsának tűnhet, de nem illogikus: úgy érezzük, ha ilyen sok pénzt fizetünk, jó ha sokat kapunk a pénzünkért. Ráadásul, ha egy szép autóhoz GPS jár ajándékba, akkor azt is magas minőségűnek fogjuk feltételezni.

Ha a kedvezményen felül kapunk még valamit

Egyes kísérletek azt bizonyítják, hogy az ember 33 százalékkal több kávét választják a 33 százalékkal olcsóbb kávé helyett is, noha utóbbi ajánlat kilogrammonkénti árban számolva kedvezővv. Ez azt is bizonyítja, hogy fogyasztói döntéseink meghozatalakor rosszul bánunk a százalékkokkal - kutatók szerint az emberek egyenértékűnek fogják fel a 33 százalékos mennyiségnövelést és a 33 százalékos árcsökkentést, noha az árcsökkentés egységáron 50 százalékos előnyt jelent. Rosszul számolunk és az érzelmeinkre hagyatkozunk.

Az ingyenesről többet is beszélünk

Az ingyenes ajánlatok izgalmat keltenek és ezt az interneten, a közösségi médiában az emberek meg is osztják egymással - ez többféle módon kedvező az ajándékozó vállalatra nézve. Egyrészt az üzenet, a márka és a hírnév sok emberhez eljut, másrészt sok embert közvetlenül is vásárlásra sarkallunk az ingyenes ajánlatokon keresztül. Ha kapunk egy ingyenes terméket, 15 százalékkal többet beszélünk róla a közösségi hálón, mintha kuponokkal próbálnának minket vásárlásra sarkallni.

Forrás: TIME

Fotó: Free Digital Photos