Jump to content

Te is érzelemből vásárolsz?

2013. 04. 07. 00:00

A közgazdasági elméletek egyre pontosabban írják le és magyarázzák azokat a mechanizmusokat, amelyek hatására egyes emberek boldogságérzetet tapasztalnak, ha vásárolnak.

Két új brit kutatás keretében több mint 10000 ember fogyasztási szokásait vizsgálták meg. Az adatokból levonható legfontosabb következtetés az, hogy számos vásárló az érzelmeit próbálja meg valamiképpen kompenzálni akkor, amikor hirtelen felindulásból (impulzusból) vásárol.

Mit jelent neked a pénz?

Nem mindegy ugyanakkor a vásárlási folyamat kapcsán, hogy mit jelképez számunkra a pénz, tehát milyen az anyagi javakhoz való hozzáállásunk. A csere tárgya, a készpénz ugyanis például egyesek számára a stabilitást és kiszámíthatóságot, másoknak pedig a lehetőséget testesíti meg.

A BBC egyik pénzügyi kvízének adatait felhasználva (amely széleskörű pénzügyi és demográfiai információkat szolgáltat) a kutatók arra jutottak, hogy az emberek pénzhez való hozzáállása alapvetően négyféle lehet - szeretet, hatalom, biztonság vagy önállóság. A pénzzel tehát kifejezhetjük mások felé szeretetünk és nagyvonalúságunk, hatalmat gyakorolhatunk mások felett, biztonságot találhatunk saját magunk számára és függetlenséget szerezhetünk általa.

E hozzáállások hatással vannak pénzügyi életünk számos aspektusára. A kutatók szerint például azok az emberek, akik számára pénz hatalmat fejez ki, nagyobb valószínűséggel tapasztalnak úgynevezett váratlan pénzügyi problémákat, mint azok akiknek a pénz a biztonság szimbóluma.

Hogyan függ ez össze az érzelmi vásárlással?

A magasabb jövedelmű emberek számára a pénz már nem csupán a biztonságérzet fenntartásához szükséges - emiatt az impulzusvásárlások száma megnőhet, hiszen többször teret kaphatnak az érzelmi döntések. Érdekes ugyanakkor, hogy ez nem csupán az anyagi helyzettől függ - jóval komplexebb társadalmi tényezők is befolyásolják a döntéseket. A nők, a fiatalok és a munkásosztálybeli britek a közgazdászok állítása szerint nagyobb valószínűséggel vásárolnak érzelemből. A társadalmi hatásoknál is érdekesebb, hogy általában azok az emberek kontrollálják felesleges vásárlásokkal boldogságérzetüket, akik valamilyen érzelmi nehézséggel küzdenek.

Mit tehetünk a felesleges vásárlás ellen?

A prudens pénzügyi viselkedés a megtakarítások alapja. A közgazdászok egyértelműen állítják: az impulzusvásárlás a közvetlen boldogságérzet után hosszú távon hátrányos pénzügyi kifizetésekkel jár együtt. Emiatt fontos, hogy megpróbáljuk érzelmeinket elkülöníteni anyagi választásainktól és átgondoltan, higgadt fejjel fogyasztani. Ebben segíthet például pozitív és negatív tapasztalataink elmesélése, leírása és feldolgozása is.

Forrás: Ezonomics

Fotó: Free Digital Photos