Jump to content

Tudatosan vásároljunk karácsonykor ajándékot, különben megjárhatjuk

2016. 11. 10. 17:28

A Budapesti Békéltető Testület szakértője azt tanácsolja, hogy ajándék vásárlásakor mindenképpen írassuk rá az üzlet képviselőjével a nyugtára vagy a számlára a nem hibás termék cseréjével kapcsolatos feltételeket és ne elégedjünk meg a szóbeli ígérettel.

A testület által kiadott közlemény, számos megtörtént esetet említ, amikor tisztességtelenül jártak el a fogyasztókkal szemben az üzletek. Ilyen eset például, a 2-t fizet 3-at vihet akcióban árult cipő, amelyről csak a pénztárnál - hosszú sorban állás után - derült, hogy arra pont nem vonatkozik a kedvezmény.

Egy másik esetben valaki szóbeli ígéretet kapott, hogy a megvásárolt nadrágot 8 napon belül akkor is kicserélik, ha csak a mérete nem megfelelő, ennek ellenére mondván, hogy a termék nem hibás nem történt meg a termék cseréje.

Szintén megtagadták egy műszaki cikk cseréjét, amikor a vásárló a 3 napja vásárolt porszívót visszavitte, mert nagyobb teljesítményű készüléket szeretett volna. Az üzlet arra hivatkozott, hogy a termék nem hibás, ezért nem áll módjukban visszavenni azt.

Egy újabb esetben az interneten megrendelt és ajándékba szánt terméket nem szállították le határidőben, így a fogyasztó elállt a szerződéstől, a pénzt azonban vonakodtak neki visszafizetni.

A Polgári Törvénykönyv termékszavatossági szabályai szerint, ha egy termék hibás, akkor a vállalkozás a termék vásárlásától számított 6 hónapon belül jelentkező hiba esetén javítást, cserét, árleszállítást vagy vételár visszafizetést ajánlhat fel a fogyasztó részére. De csakis abban az esetben, ha a termék rejtett hibás. Amennyiben pusztán arról van szó, hogy az ajándékba vásárolt terméknek nem megfelelő a mérete, a színe illetve mégsem tetszik, akkor a vállalkozásnak nincsen szavatossági kötelezettsége.

Az sem mindegy, hogy milyen hibáról van szó: ha nekünk, vásárlókank róható fel a hiba, vagy sérülés, nem jár kártérítés. Ha tartós fogyasztási cikkeket vásárolunk minimum bruttó 10 ezer forint felett és a termék 3 munkanapon belül meghibásodik, akkor a vállalkozás köteles azonnal kicserélni azt és nem ajánlhat fel javítást. De ebben az esetben is csak akkor jogos a fogyasztó csere iránti igénye, ha a termék meghibásodott.

Ha a terméket online rendeljük meg, az átvételétől számított 14 napon belül akkor is elállhatunk a szerződéstől, ha a termék nem hibás, csak nem tetszik. Abban az esetben is elállhatunk a vásárlástól, ha megrendelést követően rájövünk, hogy a termék még sem tetszik de a terméket még nem vettük át, nem szállították ki. A vállalkozás az elállás esetén köteles visszatéríteni a kifizetett teljes összeget, a termék visszaszolgáltatásának költségei azonban a fogyasztót fogják terhelni.

(Forrás: penzugyguru.hu; napi.hu; kép: FreeDigitalPhotos.net)