Jump to content

Panasz esetén nem mindegy, mit írunk a webáruháznak

2018. 01. 22. 16:24

Interneten rendelt meg a vásárló egy laptopot 140 ezer forintért, ám miután bekapcsolta, látta, hogy az rosszul jeleníti meg a karaktereket és a színeket. Visszaküldte ezért azt egy hét múlva, és levelében mindössze annyit írt, hogy a termék hibás. Később szembesült csak azzal, hogy hiába szerette volna visszakapni a pénzét, a webáruház javítani vagy cserélni volt hajlandó a terméket.

A fogyasztókat megilleti – bizonyos kivételekkel, mint például a felbontott számítógépes játékok, CD- vagy DVD-lemezei, illetve a vásárlók egyedi utasításai alapján elkészített termékek – a 14 napos, indokolás nélküli elállás joga, ha internetről vásároltak. Tehát a vevők meggondolhatják magukat az átvételtől számított 14 napon belül, és visszaküldhetik a terméket, ezt saját költségükön kell megtenniük. Ebben az esetben a vállalkozásnak meg kell térítenie a fogyasztó által kifizetett teljes összeget – tájékoztatott a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ).

Közölték, egyáltalán nem mindegy azonban, hogy a vevők hogyan és mi módon érvényesítik e jogukat, hiszen, ha nem figyelnek oda, akkor könnyen úgy járhatnak, mint az a megrendelő, aki interneten rendelt meg egy laptopot 140 ezer forintért, ám miután bekapcsolta, látta, hogy az rosszul jeleníti meg a karaktereket és a színeket. Visszaküldte ezért azt egy hét múlva, és levelében mindössze annyit írt, hogy a termék hibás. Később szembesült csak azzal, hogy hiába a pénzt szerette volna visszakapni, a webáruház javítani vagy cserélni volt hajlandó a terméket.

Egyértelmű írásos nyilatkozat kell

A jogszabályok szerint ugyanis a vásárló vagy az erre kifejezetten rendszeresített nyilatkozatminta útján vagy pedig egyértelmű, kifejezetten az indokolás nélküli elállási jogra vonatkozó írásos nyilatkozata útján gyakorolhatja az elállási jogát. Ha azonban a megrendelő másként fogalmaz, azt úgy értheti az eladó, hogy nem ezt a jogát érvényesíti (amely alapján rögtön a pénz-visszafizetésre lenne jogosult), hanem a termék hibája miatt tesz panaszt, amikor viszont a hiba miatt elsősorban csak ingyenes javítást vagy cserét követelhet. Ez azért lényeges – fejtette ki a FEOSZ –, mert hiába interneten történt a vásárlás, attól még ugyanúgy megilletik a vevőt a 14 napos indokolás nélküli elállási jog mellett a termék hibája miatti szavatossági fogyasztói jogok is. Ezek közül érvényesítheti csak valamelyiket, és ezt kell mérlegelni annak a fogyasztónak, aki olyan helyzetbe kerül, hogy az átvételtől számított 14 napon belül romlik el az internetről megrendelt termék.

A FEOSZ kiemelte, értelemszerűen ebben az esetben a fogyasztó dönti el, hogy melyik jogát kívánja érvényesíteni, tény, hogy jobban jár azzal, ha rögtön a teljes összeget kéri vissza (azaz az indokolás nélküli elállási jogát érvényesíti végül).

(Forrás: penzugyguru.hu, hirado.hu/Fotó: pixabay.com)