Jump to content

Vissza lehet cserélni az akciós árut?

2014. 08. 08. 00:00

Gyakran hivatkoznak arra az üzletek, hogy a meghibásodott árut azért nem tudják visszacserélni vagy az árát visszatéríteni, mert szerintük a leértékelt árura nem jár szavatosság. Ennél azért árnyaltabb a kép.

Az valóban igaz, hogy leértékelt áru esetében van néhány olyan kivétel, amikor a szavatosság vagy a jótállás nem vonatkozik a termékre, de nagy általánosságban elmondható, hogy a garancia ezen termékekre is vonatkozik. A kivétel, amely miatt valóban nincs jogunk garanciát kérni az, ha az üzletben még azelőtt, hogy megvásárolta a terméket, az eladók tájékoztatták arról, hogy milyen okból csökkentették az árát.

Ha erre a hibára - amely lehet varrás, anyagbeli, méretbeli, színbeli eltérés, karcolás, kopás, horpadás - külön felhívták a vásárló figyelmét, és ő ezen információk tudatában döntött úgy, hogy megvásárolja az árut, akkor erre a hibára nem vonatkozik a garancia, vagyis később visszavinni az üzletbe nem érdemes. Ám minden más, később jelentkező hibára vonatkozik a jótállás, tehát a vásárlás előtt ismert hibán túl minden egyéb, később jelentkező problémát orvosoltatni lehet az eladó üzletben.

Ha viszont úgy vásároltunk meg egy terméket, hogy annak hibájáról nem tudtunk és erről az eladók sem tájékoztattak bennünket, akkor az árusító üzletnek ugyanúgy vállalnia kell a szavatosságot, mint egy nem leértékelt áru esetében. Vagyis leszámítva azt a hibát, amelyről már a vásárlás előtt tudott, minden más hiba esetén visszaviheti és javíttathatja vagy kicseréltetheti a terméket.

Ez egy új cipő vagy ruha vásárlásakor is igaz, de még lényegesebb szabály a nagyobb elektronikai berendezések esetében. A fő szabály az ezen termékek esetében is, hogy hiába vásároltuk meg esztétikai hiba miatt leértékelt áron, ha idővel a rendeltetésszerű használat során valamelyik részegysége tönkremegy, jár a kötelező jótállás, függetlenül attól, hogy az esztétikai sérülés miatt leértékelt áron vásároltuk a gépet vagy sem.


Fotó: FreeDigitalPhotos