Jump to content

30 körül válunk pénzügyileg éretté

2013. 12. 19. 00:00

A mai fiatalok többnyire 18 és 23 éves koruk között kerülnek a pénzintézetekkel szorosabb kapcsolatba, így a szükséges pénzügyi ismeretek megszerzése is egészen erre az életkorra tolódik ki - derül ki a GfK Hungária vizsgálatából. Éppen ezért nem meglepő, hogy a középiskolás korosztály az átlagnál sokkal tájékozatlanabbnak érzi magát.

A pénzügyi termékek használatát leginkább a fiatalok élethelyzete és az ebből adódó igények befolyásolják. A fiatal tinik nagy részének természetszerűleg nincs bankkapcsolata, hiszen 15 éves kor alatt a pénzügyek kezelése leginkább a jellemzően készpénz formájában kapott zsebpénz beosztását és elköltését jelenti. 15-17 éves kor körül viszont már sokaknál megjelenik a bankszámlanyitásra vonatkozó igény, ennek fő okai a diákmunka vállalása, illetve a családtól távol folytatott középiskolai tanulmányok finanszírozása.

A bankokkal a legtöbben 18 éves koruk körül kerülnek, amikor a felsőfokú tanulmányok elkezdése és a munkakezdés miatt szükségessé válik a bankszámlavezetés és a bankkártyahasználat. A bankkapcsolattal rendelkezők aránya 23 éves korra – amikor is az egyetemisták nagy része már munkába áll – éri el a 30-49 éves korosztály átlagát, azaz a fiatalok többsége ebben a korban már bankhasználó ügyfélnek számít, ekkor válik a legtöbb fiatal pénzügyileg éretté.

Mivel a fiatalok többsége nem rendelkezik banki kapcsolattal és a legtöbben a pénzügyi témákról sem tájékozódnak, éppen ezért nem meglepő, hogy a fiatalok tájékozatlannak tartják saját magukat pénzügyi téren. Válaszaikból kiderült, hogy 15-16 éves korban egyáltalán nem érzik úgy, hogy megfelelő mennyiségű információval rendelkeznének e téren, ám ennél is meglepőbb az a tény, hogy csak 23-24 éves korra érik el a 15-69 éves korosztály körében mért átlagos szintet.

A lakosság tájékozottsága sok szempontból hiányos, ezt erősíti, hogy az átlagos magyar ügyfél saját megítélése szerint is inkább tájékozatlan pénzügyi téren. A mostani 25-28 évesek körében a legmagasabb a pénzügyi tájékozottság szintje, ezzel kiemelkednek az átlag banki ügyfelek közül.

A pénzügyek iránt egyáltalán nem érdeklődők aránya a 15-19 évesek körében a legmagasabb, ám az életkor és a bankolók arányának növekedésével párhuzamosan az arányuk folyamatosan csökken. A pénzügyek iránt leginkább nyitottak és tájékozottak aránya csupán minimálisan emelkedik a fiatal felnőttek körében, a 25-28 évesek hatoda számít az átlagnál lényegesen szélesebb körű és pontosabb ismeretekkel rendelkező ügyfelek közé – derül ki a felmérésből.


Fotó: FreeDigitalPhotos