Jump to content

Nincs meg a blokk? Azért még vannak jogaid!

2013. 12. 17. 00:00

Mindenki jól tudja, hogy az elektronikai termékek meghibásodása esetén blokkal és jótállási jeggyel kell igazolnunk a vásárlást, és azt, hogy a garanciaidőn belül vagyunk. Ebben az esetben a kereskedő köteles javíttatni vagy kicserélni a meghibásodott terméket. De mi történik akkor, ha nem találjuk a blokkot?

Ha nem találod a blokkot, de a jótállási jegyet igen, akkor viszonylag egyszerű a dolgod. A tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kormányrendelet ugyanis tisztázza a kérdést, és egyértelműen kimondja, hogy a jótállási igény a jótállási jeggyel érvényesíthető. Vagyis a számla egyidejű bemutatása ilyen esetben nem kötelező. Ez azt jelenti, hogy a blokk nélkül, kizárólag a garanciapapírral is el kell végeznie a kereskedőnek a javítást vagy a cserét. Fontos, hogy ezzel tisztában legyél, mert egyes eladók megpróbálhatják félrevezetni a vásárlóikat azzal, hogy azt mondják, csakis akkor cserélik ki a terméket, ha a blokkot be tudja mutatni. Ebben az esetben elegendő a 2003-as kormányrendeletre hivatkozni, és ez alapján kérni, hogy elégedjenek meg a jótállási jeggyel.

A jótállási idő a tartós fogyasztási cikkekre általában egy év, ám egyes termékekre akár 2,5,10 vagy 20 éves garanciát is biztosítanak. Ezt általában feltüntetik minden terméken. Ha már volt szervizben a készülék, akkor természetesen a javítás idejével meghosszabbodik a jótállási idő, melyet fel kell tüntetni a jótállási jegyen. Ha ezt nem látod a papíron, amikor a készülékedet visszakapod, vagy a leadott blokkot nem kapod vissza, ezt feltétlenül jelezd a kereskedőnek. Később ugyanis még nagy hasznát veheted az előrelátásodnak, ha ismét meghibásodna a készüléked.

Mi történik viszont akkor, ha sem a blokk, sem a jótállási jegy nincs meg, viszont a vásárlást igazoló banki igazolás igen? Ebben az esetben sajnos nem sokat tehetsz. A probléma az, hogy a banki igazolás csak a vásárlás tényét tudja igazolni, de azt, hogy pontosan milyen terméket vásároltál a kereskedőtől, azt nem. Éppen ezért az eladó nem köteles javíttatni, kicseréltetni azt.

Mindenesetre, ha nagyobb értékű elektronikai eszköz hibásodott meg, megpróbálhatod megkérni a kereskedőt, hogy a saját nyilvántartásából keresse meg a vásárlást igazoló bizonylat másodpéldányát. A válasz csakis az eladó empátiáján múlik. Ha megértő, segíteni fog.


Fotó: FreeDigitalPhotos