Jump to content

Lájkolod? Vigyázz, emiatt költesz többet!

2013. 07. 09. 00:00

A Facebook köztudottan többről szó, mint egyszerű kapcsolattartásról az ismerősökkel. Mára már az információszerzés és a szórakozás egyik legtrendibb eszközévé vált, emellett azonban hatással van a vásárlási szokásainkra is.

Egy amerikai kutatás során azt vizsgálják, hogy a közösségi oldalak képesek-e csökkenteni az önkontrollt az élet olyan területein, mint az egészséges étkezés vagy a pénzköltés. A Kolumbia Egyetem és a Pittsburgh-i Egyetem tudósai arra kíváncsiak, hogy a közösségi oldalakon való böngészés hatással van-e azokra a cselekedeteinkre, amiket közvetlenül a közösségi oldalon történő szörfözés után végzünk.

Keith Wilcox és Andrew Stephen kutatók vizsgálatainak eredményei szerint a legtöbben jobban érzik magukat, miután a Facebookon eldicsekedtek a közeli barátainknak azzal, hogy mi történt velük. Ez a jó érzés azonban veszélyt is tartogat a számukra: hatására csökkenhet az önkontroll. Vizsgálataik alapján arra az eredményre jutottak, hogy a Facebookkal szoros viszonyban lévők nagy részének magasabb a hitelkártya-tartozása és alacsonyabb a hitelképessége, mint azoknak, akik nem ápolnak szoros kapcsolatot a Facebookkal. A tanulmány azonban csupán a törvényszerűségeket vizsgálta, a két jelenség közötti ok-okozati kapcsolat egyelőre nem bizonyított. A két kutató szerint a jövőben érdemes lehet azt is megvizsgálni, hogy a Facebook használatának hatására miért vágyakozunk jobban luxustermékek vásárlására.

Habár a kutatás nem tér ki külön arra, hogy milyen módon gyengül az önkontrollunk a közösségi oldalak hatására, de ennek oka leginkább a túlzott önbizalom lehet. A túlzott önbizalom hatására ugyanis túlbecsülhetjük a saját képességeinket, és nagyobb kockázatot vállalhatunk a kelleténél. Ez a jelenség jól ismert például a befektetések terén. Vagyis ha golyóállóknak képzeljük magunkat, kevésbé védjük a saját testi épségünket – és a vagyonunkat is.

A megoldás persze nem a közösségi oldalak teljes kizárása lehet az életünkből, hanem az, ha körültekintőek és óvatosak vagyunk a bennünket érő hatásokkal szemben. A Facebooknak ráadásul számos pozitív hatása is lehet a pénzügyek terén, például elhatározhatjuk a barátainkkal közösen, hogy spórolni fogunk, a tapasztalatainkat pedig megoszthatjuk egymással a közösségi oldalon.

Ha pedig mégis olthatatlan vágyat érzel a Facebook nézegetése közben egy csinos cipő vagy ruha megvásárlására, akkor egyszerűen csak lépj ki, és keress egy másik weboldalt, vagy kezdj el olvasni egy könyvet.


Fotó: FreeDigitalPhotos