Jump to content

Kihez forduljunk, ha panaszunk van bankügyekben?

2012. 01. 02. 00:00

Vajon tudja-e, hogy mit kell tennie, ha panasza támad egy pénzügyi szolgáltatóval? Vajon tisztában van-e azzal, hogy legelőször kihez kell fordulnia? Alábbi rövid írásunkból ezekre a kérdésekre próbálunk választ adni.

Mindenekelőtt természetesen annál a pénzügyi szervezetnél kell panaszt tennünk, amelynek a szolgáltatásával vagy eljárásával nem vagyunk elégedettek. Panaszunk orvoslása így gyorsan és egyszerűen megtörténhet, mivel az érintettek közvetlenül tárgyalnak. Közölhetjük szóbeli panaszunkat nyitvatartási időben az érintett pénzügyi szervezet ügyfélszolgálatán, vagy székhelyén. A telefonon közölt szóbeli panaszt a hét legalább egy munkanapján meghosszabbított időrend szerint 8-20 óráig lehet megtenni. Az egyszerűbb szóbeli panaszokat az intézmény azonnal orvosolhatja, a bonyolultabb válaszok esetében jegyzőkönyvet készít, és azt elküldi a panaszosnak. Írásbeli panasz esetén az intézménynek 30 napja van, hogy az ügyet megvizsgálja és az álláspontját indoklással együtt elküldje.

Panaszunkkal közvetlenül a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez is fordulhatunk. A PSZÁF a fogyasztóvédelmi eljárás kereteiben többek között azt ellenőrzi, hogy a pénzügyi szervezetek betartják-e a fogyasztókkal szemben tanúsítandó fogyasztóvédelmi szabályokat, nem követnek-e el tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot, és hogy megfelelnek-e a reklámtevékenységről és az elektronikus kereskedelemről szóló törvényeknek. Amennyiben a PSZÁF úgy látja, hogy a panasz jogos volt, eljárást is indíthat ezekben az ügyekben. A kérelemre indult eljárás esetén az ügyintézési határidő 45 munkanap, a határidő indokolt esetben, egy alkalommal 22 munkanappal meghosszabbítható.

Emellett olyan civil szervezetekhez is fordulhatunk, amelyek a pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos panaszok kezelésével foglalkoznak. Itt szakszerű tanácsot, felvilágosítást, útmutatást kaphat a panaszos ügyével kapcsolatban, illetve további segítségre is számíthat annak intézésében. Ilyen civil szervezet többek között a Banki Hitel Károsultjainak Egyesülete, a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete, a Magyarországi Biztosítottak és Fogyasztók Egyesülete, illetve az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.

Azért, hogy ne kelljen a vitás üggyel bíróságra menni, panaszunkkal békéltető testülethez is fordulhatunk. A békéltető testület gyors és költségkímélő módon igyekszik egyezséget kötni a panaszos és a pénzügyi szervezet között. Ha pedig ez mégsem jönne létre, határozatot hozhat a vitában. A békéltető testület határozata azonban nem minden pénzügyi szervezetre nézve kötelező érvényű.

A panaszok kezelésének tehát több módja és formája van. Ha panaszunk támadna, érdemes a fentebb felsorolt sorrendet betartani. Jó esetben már az első szinten, magánál a pénzügyi intézménynél megoldódik a problémánk.