Jump to content

Rendszám kerülhet a robogókra

2017. 01. 11. 13:19

A Nemzetgazgasági Minisztérium arról tájékoztatta a Világgazdaságot, hogy várhatóan szűkülni fog azoknak a járműveknek a köre, amelyekre zöld rendszámot lehet igényelni, illetve indokoltnak tartják, hogy rendszámot írjanak elő a segédmotorok számára. Indoklásuk szerint a technológia fejlődése miatt vált szükségessé néhány módosítás bevezetése.

Már dolgoznak a Nemzetgazdasági Minisztériumban azon, hogy a jövőben szűköljön azoknak a járműveknek a köre, amelyekre zöld rendszámot lehet igényelni. A cél, hogy a nagyobb károsanyag-kibocsátású hibrideket kiszűrjék a rendszerből. Ennek érdekében vagy megemelik majd a hatótávolságot, amelyet tisztán elektromos módban teljesíteni kell az adott járműnek a zöld rendszám megszerzéséhez, vagy pedig csökkentik a kilométerenkénti szén-dioxid-kibocsátás felső küszöbét. A lépésre nagy szükség van, ugyanis sokakban felháborodást keltett, hogy a zöld rendszám azonos kedvezményeket biztosított egy helyben zéró emissziós jármű és egy több száz lóerős belsőégésű motorral szerelt jármű tulajdonosának.

Az jelenlegi zabályozás szerint ők igényelhetnek zöld rendszámot

Zöld rendszámot a tisztán elektromos és bizonyos hibrid, vagyis benzin-, dízel- és elektromotoros autók tulajdonosai igényelhetnek. Hogy pontosan mi tartozik ezekbe a kategóriákba, azt a 40/2015. NFM rendeletből tudhatjuk meg:

  • tisztán elektromos hajtású gépkocsi (5E környezetvédelmi osztály)
  • külső töltésű (plug-in) hibrid gépkocsi, legalább 25 kilométeres elektromos hatótávval (5P)
  • növelt hatótávú plug-in hibrid gépkocsi, legalább 50 kilométeres hatótávval (5N)
  • nulla emissziós gépkocsi (5Z)

Ez alapján tehát az egyszerűbb hibridek, amelyekből több, mint 8000 példány van forgalomban, nem jogosultak zöld rendszámra, mivel nem képesek tisztán elektromos hajtással legalább 25 kilométert megtenni.

Mi a helyzet a segédmotorokkal, robogókkal?

A segédmotoros kerékpárok esetében is változás várható, jelenleg ugyanis a két- és háromkerekű segédmotoros kerékpárok hatósági jelzés nélkül vehetnek részt a közúti forgalomban, a fejlesztési tárca viszont közlekedésbiztonsági okokból indokoltnak tartja a segédmotorok rendszámosítását. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy a rendszámosítás jelentős, a motorkerékpár értékéhez képest aránytalanul nagy költségeket róhatna az üzembentartókra, így valószínűleg jogszabály-módosításokra és egy egyszerűsített, költségkímélő eljárásrend bevezetésére lesz szükség.

(Forrás: penzugyguru.hu; mti.hu; kép: pixabay.com)